Firefly Pointer Andrea Bravestone - Redigeringshjälp - Att ändra färg på föremål!

Redigeringshjälp - Att ändra färg på föremål!

Hej!
 
Som nog vissa av er sett så gjorde jag en redigering tidigare idag på mig och Superstar i en skog. Eftersom att det är höst gillar jag att använda mig av årstidens färger, löven är alltså inte gröna! 
 
Om ni vill veta hur jag gjorde så är det bara att fortsätta läsa!
 
1. 
 
Ni kanske inte ser så bra, men denna lilla ikonen ska symbolisera ett s.k "magnetlasso". Ett magnetlasso känner av konturerna på ett föremål i en bild så det enda du behöver göra är att markera där du vill börja och sedan bara dra med muspekaren runt objektets kanter! 
 
2. 
 
När du markerat färdigt ett träd, eller mer exakt, trädets löv borde det se ut såhär. 
 
3. 
 
Trädet ska fortfarande vara markerad då du klickar på: Bild > Justeringar > Nyanas/mättnad. Ifall du har en Mac (kanske funkar på andra datorer) kan du lättare komma åt denna funktion genom att klicka "cmd+u" . 
 
4. 
 
När du klickat på "nyans/mättnad" ska ett sådant fönster poppa upp. Det kanske ser lite krångligt ut men det är det inte! Jag brukar tänka "komplementfärgerna". För er som inte vet vad det är så är det basically den motsatta färgen. Eftersom att jag vill göra trädets löv lite rödare / orangea tänker jag komplementfärgen GRÖN. Om ni tittar på den övre spalten så har jag dragit pilen åt det gröna hållet. Beroende på vilken nyans av röd ni vill ha kan ni lätt ändra det genom att dra pilen fram och tillbaka! Spalten precis nedanför har också en pil som jag flyttat åt höger, för att göra färgen lite starkare. 
 
5. 
 
Ett problem många får, eller i alla fall jag, så är det så att magnetlassot markerar en bit av himlen vid löven också! Jag är ganska lat av mig, så det orkar jag inte pilla på! Ett tips som jag använder mig av är helt enkelt att sätta "solen" där, eller ja, linsöverstrålningen ;) Då syns det mindre !
 
6. 
 
Efter att ni markerat alla träd i omgivningen samt marken som är extra grön är ni basically färdiga! Såklart kan ni ju alltid lägga till flera detaljer som skugga, löv, sol osv. Tyckte denna redigeringen blev lite sådär, gullig! 
 
Hoppas detta hjälpte! Här har ni "före och efter" bilder! (klicka på bilderna för att se dom bättre) 
 
           
            före                                         efter 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Länka din blogg :):

Din Kommentar<3:

RSS 2.0